zondag 14 januari 2007

Het is weer eens een koude, donkere winsterse zondag. En ik vraag me af wat nou maakt,dat ik in de winter zo verlang naar de zomer. Wat is het, dat de zomer zoveel beter maakt dan de winter?

Ik denk ten eerste dat het woord zomer erg snel wordt verbonden aan het begrip ‘zomervakantie’. Vakantie is natuurlijk in het algemeen veel beter dan de standaard schooldagen. Hoewel, op school zie je dagelijks allemaal gave en interessante mensen. In de vakantie zie je die ook wel, maar dan moet je weer zo veel moeite doen met afspraken maken enz enz. Maar goed. Ik vind toch, dat vakantie beter voor een ontspannen sfeer zorgt dan
normale schooldagen.



Verder denk ik, als ik aan zomer denk, aan zon en warmte. Zon staat natuurlijk in het algemeen voor die grote vuurbal aan de hemel. Hij geeft een licht en kan natuurlijk ook heel veel warmte afstaan aan ons aardbewoners. Licht van de zon is stukken beter dan tl-balken en spaarlampen. Want de zon geeft een veel witter licht dan de spaarlamp. En de tl-balk zorgt voor rare schaduwen. Van zon wordt een mens als Mariska best wel blij. Zoiets bestaat ook in de winter. Lichttherapie heet dat volgends mij. Dat houdt in dat je elke dag 45 minuten voor een gigantische, felle lamp moet gaan zitten. Deze simuleert dan de zon. En dan word je weer helemaal gelukkig. Nou ja. Geen zin in dus. Doe mij maar een echte zon. Daarom probeer ik ook zo veel mogelijk van de zon te genieten als deze even achter de wolken vandaag priemt.



Verder, zomer. De zomer komt na de lente. In de lente worden allemaal jonge beestjes geboren. En dan in de zomer zijn deze ongeveer puberaal. Puberale beesten zijn gewoon super gaaf. Dus dit is ook een erg positief punt aan de zomer! Want in de winter staan alle dieren op stal, in een hok, of in huis. En ik heb eerlijk gezegd geen idee in welke levensfase ze zich dan begeven.



En natuurlijk, een punt dat ik niet wil vergeten. De zomer bevat veel meer lichte en felle kleuren. In de winter slaapt alles, of het is dood. De kleuren zijn grauw en grijs. Dit is natuurlijk ook niet heel oppeppend! De kleuren felgroen en lichtblauw kom je vaak tegen in de zomer. En de bloemetjes zijn natuurlijk paars, geel, oranje, rood, roze, groen, blauw. En weet ik niet welke kleuren nog meer allemaal!



Verder nog een fijn punt aan de zomer. Het is langer licht! Je kunt makkelijker vroeg je bed uit komen, en zo dus opgewekter een langere dag tegemoet. Je kunt gemakkelijk tot 11 uur s’avonds rondlopen in een korte broek, rokje, jurkje, shirt, topjes, zwemkleding om meer fijne niet verstikkende kleding. Mensen zijn in de zomer over het algemeen opener en opgewekter. Je maakt makkelijk nieuwe vrienden die net als jou tot 11 uur s’avonds in hun gemakkelijke kleding buiten zijn. Je kan fijn naar het strand, je kunt de natuur in trekken, je kunt fietsen, zwemmen, hardlopen, koprollen, huppelen, dansen en wat je nog meer buiten wilt doen. Zonder dat je tenen en vingertjes eraf vriezen!



Zo nu heb ik dus de vele positieve punten van de zomer opgenoemd. Maar ik wil niet dat iedereen nu depressief wordt en de winterdepressies gaat creëren. Dus nog snel even de positieve punten van de winter: Die lieve sinterklaas komt op bezoek. Mijnheer de kerstman soms ook. Je mag weer kerstbomen versieren. Kaarsjes aan, veel chocola eten. Warme dranken nuttigen, veel je familie zien en je warmen aan de behaaglijke kachel.



Verder kan je in de winter, als het sneeuwt en vriest.., dan kan je schaatsen, skiën, snowboarden, sleeën, bigvoeteren, carven, glibberen, glijden, wat je ook wilt en bedenkt! Dat kan je dan fijn gaan doen. Nou, als dat niet oppeppend is weet ik het ook niet meer!



Dus onthoud goed.Elk jaargetijde heeft zijn positieve punten.Het is gewoon heel menselijk om altijd te denken dat iets anders beter is.’Het gras aan de overkant is altijd groener.’Sommige zullen dit een wazig verhaaltje vinden.Sommige zullen deze wijsheden onthouden en toepassen in moeilijke situaties.Ofzo.Je mag ermee doen wat je wilt dus.Maar ik wens jullie allemaal een fijne winter. En iedereen mag natuurlijk best uitkijken naar de fijne zomer. Geniet ondertussen van je familie en van winterse stormbuien.

Liefs Mariska

4 opmerkingen:

Anoniem zei

oooohw hier=D
tralalalaaa(A)
hier moet ik een dingetje postendingesen,..
najaa, dus

hallo!!=D
mijn lieve zoete schattige Mariska
jij bent zo mooi als de zomer en zo grillig als de winter,,, ok, ieuw, laat maar,:P

kusje mij!!

MARIS KAAS? zei

Ik ben trots op je!

Anoniem zei

coowl=D
dat wou ik altijd al=D
krijg ik dit keer niet dat ik lief ben ofzo(A):P
heb ik me daar vet uitgesloofd,,,:P

kusje mij!!

Lydia zei

hoi mariska,
ik hadal een keer geprobeert om het te lezen, maar toen moest ik zo hard huilen dat ik niets meer kon typen ( nee dat valt mee) ik ivnd het het een vet cool verhaalte,, je kan zo een televisieprogramma beginnen en dan moet je het noemen: met je depressie de zomer in.. of natuur voor depressiemensen. .. of real life ofzo:) dat lijkt me wel een leuke. het maakt ook neit uit. heel cool dit. fijn dat je daar overnadenkt:)

groet,
je lydia ( klinkt je dat niet als ene natuurdocumantaire in de orenA)) haha