zondag 16 maart 2008

Leuk hea. Biologie!

Inleiding
Rozen, wie kent ze niet. Het symbolische teken voor de liefde, maar ze staat ook voor kracht. Naast de algemene valentijnsroos, en het bosje rozen, heb je ook wilde rozen. Deze groeien wild in de natuur en vind je in struikvorm. Vaak zitten de struiken vol met stekels en rozenbottels, dit is namelijk de vrucht van de wilde roos.


Leuk dat je rozen overal kunt vinden dus. Maar is dat eigelijk wel zo? Kan je rozen overal vinden? En dan helemaal met het oog gericht op Schiermonnikoog. Wij vroegen ons af waar op Schiermonnikoog de roos het beste groeien kan. Als factor richten we ons op de boden en haar eigenschappen. En je hebt dan natuurlijk ook nog een heleboel verschillende soorten rozen. Heeft elke roos haar eigen voorkeur?

Zo komen we dan al snel op onze onderzoeksvraag:
Wat is de invloed van de bodemeigenschappen, (droog, vochtig, zoet, zout, mineraalrijk en mineraalarm) op de groei van de wilde roos op Schiermonnikoog.


Als bronnen hebben wij vooral op het Internet gekeken. We hebben wel boeken bekeken. Boeken met titels zoals: Flora, Bloemen, en Planten. Maar omdat deze boeken erg oud waren en vol stonden met Latijnse termen, gevolgd door alle afmetingen van de rozen, vonden we deze boeken toch niet zo geschikt. Op het Internet is zoeken natuurlijk een stuk makkelijker. We hebben vooral gebruik gemaakt van zoekmachines zoals Google, en de site Wikipedia.

5 opmerkingen:

Noor Shoukri zei

Nou.. 't zou leuk zijn als je ook nog een hypothese had. Wat is jullie verwachting eigenlijk straks? En wat verwachten jullie precies op Schiermonnikoog te onderzoeken? Het klinkt wel leuk om onderzoek te doen naar wilde rozen, maar ik zou van tevoren goed nadenken hoe je het onderzoek straks wilt gaan uitvoeren, want ik weet uit ervaring dat je zonder goede voorbereiding tegen veel problemen op zult lopen. Nog suc6 met jullie onderzoek straks op Schiermonnikoog ;).

j zei

dimme joh
stuur je me het werkstuk even toe als je t af hebt? lijkt me boeiend ;)
mijn verslag ging over studentenverzet in nl en de tijdens WO2, en we hadden een G dus als je het nog boeiend vind om te lezen hoor ik het wel :)
liefs
judith

Noor Shoukri zei

Achteraf bekeken merk ik dat me commentaar heel erg negatief overkomt wat ik natuurlijk helemaal niet zo bedoeld heb :(. Een onderzoek naar wilde rozen lijkt me ook hardstikke interessant. Het enige wat ik wilde zeggen is dat je misschien wat na zult moeten denken over de uitvoering, maar dat had je zelf natuurlijk alang door. Verder lijkt 't me ook erg leuk als ik het eindproduct zou mogen lezen :D. Ben zelf ook op Schiermonnikoog geweest. Geniet er in ieder geval van als je straks op Schiermonnikoog bent.
Groetjes,

Noor
PS: je moet zeker niet vergeten om een stel goeie laarzen mee te nemen, want anders zullen de uitstapjes een stuk minder aangenaam worden ;).

Lydia zei

HOOI!
wauw..
Gele rozen staan voor haar he.. Misschien willen die alleen maar op rotsen grooien. Maar die heb je vast niet op Schiermonnikoog..
Is wilde liefde altijd met doorens en prikkels?
Dat mag je ook onderzoeken
Lydia

MARIS KAAS? zei

Whahahaha gekke mensen. Het verslag is inmiddels ingeleverd. Ik houd jullie op de hoogte over mn cijfer! :) ;)

whaha sjonge.